Infartsvägen till avskiljaren ska vara MINST 3.5 m bred och 4.7 m hög. Gäller även enskilda vägar. Snöröjd och sandad vintertid.
Om infarten inte är snöröjd och sandad debiteras kostnad för extra slangdragning. Är den för lång – ingen tömning.
OBS: Bilden är photoshoppad – verkligheten är betydligt snålare med sand. Har Ove Sundberg sandat hos dig?
Husnummer bör synas från vägen.
Vi kör i alla väder och årstider och är siffran gömd blir det svart att hitta.
Växter skymmer sikten. Ansa ordentligt så slipper du klippa flera gånger per säsong.
Försök själv backa utan sidospeglar, backspegel eller bakruta? Inte helt lätt och säkerheten sätts på spel.
Även ett tunt lager snö ger obefintlig sikt i speglar och backkamera. Att sanda förbättrar både sikt och säkerhet.
Om du vill att vi ska kunna öppna dörrarna – ta en bit extra runt om när du ansar växtligheten.
Markera tydligt var avskiljaren är. Utan synlig flagga blir det ingen tömning – men troligtvis fästingar, ormar och svordomar.
Klipp gräs/sly hela vägen fram till avskiljaren. Vi måste se var vi sätter fötterna!
Om tömningsplatsen ligger vid annan väg – sätt upp skylt där vi ska dra slangen.
Skriv gärna adress, fastighetsbeteckning och ord som "Slamtömning" eller "Tank".
Det går bra att göra egna skyltar – men de måste synas. Är avskiljaren på en kulle ska det finnas halksäkert underlag.
Har du flera tankar? Markera tydligt vilken som ska tömmas. Vi hinner inte lyfta alla lock för att leta rätt.
Om du är osäker – fråga oss! Vi hjälper gärna till att identifiera rätt avskiljare.
Bra placering på brunnen, fri från hinder. Lätt att lokalisera och lätt att dra slangen.
En meter slang väger 1.7kg. På slambilen har man oftast 30, 40 och 50 meters slangar. Upp till 70 meter räknas som enmansjobb. En slang vikt på 120kg som vi ska dra. Om det är en krokig sträcka med hinder eller snö och uppför, kan ni nog räkna ut att tyngden blir avsevärt mer. Därför ska det vara hinderfritt och rakt vid slangdragning.
Om Avskiljaren ligger så vi behöver gå över ett dike, behöver vi någon form av "spång" att gå på.
Oavsett väder så är det stor risk att vi halkar om man ska hoppa över diket. Extra viktigt vintertid då vi inte ser vart diket är.
Om fastigheten har elstängsel där vi ska dra slangen måste strömmen vara avstäng och elkopplingarna uppskruvade och urkopplade.
Vi skall tömma avskiljare och tankar, inte pyssla med andra saker som tillhör fastighetsägaren.
Om slangen skall dras uppför en trappa, måste den vara fri från allt som kan välta och halkbekämpas. Den här trappan är mao icke godkänd!
Det som finns ivägen riskeras att slås sönder av slangen, då den kastar kraftigt under tömning.
Egen slang skall finnas på plats vid avskiljaren innan vi kommer. Den måste räcka hela vägen ända ner till botten på avskiljaren. Om den är för kort kan vi inte tömma ordentligt.
Installationen av er slang ska ha ”hankopplingen” vid tanken/avskiljaren som ska tömmas och ”hon-kopplingen” vid punkten där bilens slang ska kopplas på.
Ett cementlock får väga Max 15kg. Om locket har handtag och det går att dra locket åt sidan - utan risk att det ramlar ner, får det väga max 35kg.
Ett lock som är 480mm i diameter och 60mm högt väger över 36kg. Om ditt lock är större än så är det troligtvis för tungt.
Locket ligger i en svacka. Jord och gräs hindrar från att kunna öppna och stänga locket. Gräv bort runt locket så det ligger fritt från jord och lera.
Om du är tveksam över hur din tank är inför tömning, kan du ha med dig att de enda verktygen vi har med oss är slangen och händerna. Inga verktyg eller annan utrustning.
Vi använder inga verktyg för att öppna locken.
Den här modellen fyller skruvhålet med vatten och grus som fryser vid minus.
Se till att låsningen är öppen innan vi kommer.
Efter tömning lägger vi på locket, men fastighetsägaren ska låsa. Om du vill att vi låser ska lämpligt verktyg ligga på plats, vid avskiljaren/tanken.
Locket är ca 10cm högt vilket inte syns på bilden eftersom det ligger för lågt. Dessutom döljer löven locket så det är svårt att hitta den.
Vid minusgrader fryser även locket fast och då blir det ingen tömning.
Om man bryter upp det med våld kan locket spricka. Gräv fram locket runt sidorna så det blir lätt att öppna och stänga.
När avskiljaren är under veranda golv - Kontrollera innan vi kommer att det är enkelt att öppna och stänga. Om det är trögt, låt locket ligga på glänt eller ha det öppet.
Om luckan är lätt att ta upp ska ett handtag finnas, eller ett hål på ca 2cm, där vi kan föra ner en krok för att öppna locket.
Om locket sitter fast så bryter vi inte upp det då risken är stor att förstöra något.
Se till att gräva bort allt runt handtaget och lock, man ska få under en hand för att hålla muttern när man lösgör skruven och även vid låsning.
Skruva upp en bit för att försäkra att muttern inte är fastrostad eller igenfrusen. Vi skruvar igen med fingrarna, ordentlig åtdragning skall göras av fastighetsägaren.
"Hona" kopplingen - den med gripklor underst, röd pil, håller fast "Hane" kopplingen, gul pil. Hona kopplingen ska ha ett avstånd från marken/väggen så det är möjligt att låsa handtaget när sugslangen skall fästas. Handtaget på bilden är i låst läge.
Modellnamn på båda kopplingarna är "slangkoppling M42", hona eller hane.
Kopplings handtaget släpper greppet då handtaget är monterat Horisontell, och orsakar stänk av slam på fasaden.
Vi får stå och hålla i slangen under hela momentet, vilket blir påfrestande för axlar och riskerar att få en ofrivillig dusch. Skitfri vägg & glad slamchaufför = Vertikal montering
En tidsfråga till hela röret spricker. Tömmningen kan utebli eftersom det inte går att fästa slangen. Till slut blir det som nästa bild.
Röret helt sprucket och avbrutet under mark. Har du egen dricks vattenbrunn och är granne med den här kopplingen? Grattis! Kolla med grannen vilka mediciner de tar så kanske du kan halvera ditt egna medicinintag.
Vi kan tömma med en smalare slang som vi stoppar ner -Javisst! MEN den blir inte lika bra tömd, för den smala slangen fastnar i botten och det finns inget vakum som gör att bottensatsen kan sugas upp. Det tar även längre tid och får din granne att missa tredje tåget också.
Sönder rostad koppling som inte går att stänga. Skiten rinner ut på marken och ut i grundvattnet.
Minus 14 och storm... är den här kopplingen ännu sämre för oss. Då vi står hela tiden och håller i slangen för att den inte ska lossna.
Kopplings handtag under marknivå som gör det både svårjobbat och grisigt. Handtaget för kopplingen ligger under toaslammet. Inget som vi vill stoppa ner händerna i.
För övrigt är detta ett utmärkt bantningsmedel. En tesked rak ner i strupen ger garanterat viktförlust.
Minirenngsverk finns i flera olika modeller. Tömnings instruktioner ska finnas på plats vid tömning, eller tydlig markering på insidan av verket. Den gula skylten visar tydligt vart den ska tömmas.
Vid tömning avlägsna hinder runt om, inga växter eller annat hinder. Om inga markeringar finns (röda pilar) ska en tömnings instruktion finnas på plats.
När en tank är överfull så tar vi endast den mängd som är beställd.
Vi väger det vi ska ta med för att kunna få med oss de resterande avskiljare som är beställda.
Någon extra kubik slinker inte ner.
Den blir kvar i er tank.
Chokladpudding... Nej, men en överfull tank.
Nästa bild visar samma tank, då den håller på att tömmas.
Om huset ligger en bit från tanken fylls hela röret med slam när tanken är full.
Längre avstånd - Mer slam kvar i tanken.
Tankens volym är endast den delen som är under själva röret där locket ligger, och under röret som kommer från hus.
Tankar som ligger direkt på marken kommer förr eller senare att frysa. Om det inte går att tömma pga av att den frusit tar vi det som går, om inget går att tömma får ni betala en framkörnings avgift.
OBS att om vi behöver klättra upp för att kunna tömma - behövs någon form av trappa eller stege. De skall vara väl förankrade, så att de inte kan välta.
Sitter kopplingen en bit från huset med lite lutning ner mot avskiljaren och tanken är full, så kan det sluta så här när man öppnar kopplingen. Inte skit kul!
Jag skulle gärna photoshoppa näsan till en mindre variant, men å andra sidan använder jag inte botox heller. Så det kvittar!
När vi måste luta oss över kanter eller t.o.m ligga på marken för att nå kopplingar och lock som ligger under mark, så får vi närkamp med dessa små varelser, som glatt fastnar på både handskar och kläder.
Jag skulle gärna photoshoppa näsan till en mindre variant, men å andra sidan använder jag inte botox heller. Så det kvittar!
När det ligger massa slang på vägen som verkar onödigt lång, så betalar inte fastighetsägaren för detta.
Vi gör det för att hela slangen måste rullas av trumman för att det ska kunna vara möjligt att suga slammet.
Alla bilar har olika antal meter slang på rullarna. Man räknar på slanglängden man har på bilen och höftar de sista metrarna. Om slangdragningen är krokigare så blir det mer slang, och betydligt tyngre för chauffören.
Slambilar har i regel inte dubbdäck eller snökedjor. På det här underlaget är det minst sagt knepigt och farligt att ta sig fram. Är vägarna inte sandade så kommer vi inte kunna tömma. Det gäller även infarten till fastigheten.
Är det isigt på infarten, så drar vi slang från vägen, och extra slang debiteras på fakturan.
Vill ni ha tanken tömd får ni ligga på de som har hand om vägunderhållet! Vi sandar inte åt er.